Bewoningsgeschiedenis
Ontwikkeling van het spoorwegnet, 1855 - 1920
De ogenschijnlijk op zichzelf staande lijnen in 1855 blijken deels uitlopers te zijn van buitenlandse netwerken: Maastricht - Aken, Roosendaal - Breda. De verbinding Roosendaal - Moerdijk verzorgt samen met de stoombootlijn Moerdijk - Rotterdam de belangrijke verbinding Antwerpen - Rotterdam. In 1856 wordt Nederland vanuit Arnhem aangesloten op het Duitse spoorwegnet. Tussen 1868 en 1870 komt de belangrijke noord-zuid-verbinding tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch tot stand. Twee segmenten in West-Brabant en Zuid-Limburg worden in 1865 / 1866 via Venlo met elkaar verbonden door de lijn Tilburg - Maastricht. In de periode 1870 - 1920 is duidelijk zichtbaar hoe het hoofdlijnennet wordt aangevuld met een groot aantal toevoerlijnen en dwarsverbindingen, die voor kortere routes zorgen en steeds meer plaatsen van railvervoer voorzien. |
a. 1855 |
b. 1870 |
c. 1920 |
bron: Atlas van Nederland, deel 2: Bewoningsgeschiedenis, 1984 copyright: 2001, Stichting Wetenschappelijke Atlas van Nederland |